Er du klar til den nye lov om tidsregistrering?
Den nye lov om tidsregistrering er vedtaget, og 1. juli 2024 er det lovpligtigt for alle danske arbejdsgivere at sørge for, at deres medarbejdere kan registrere deres arbejdstid.
Loven om tidsregistrering er kommet til verden for at beskytte medarbejdernes rettigheder. Nærmere bestemt for at sikre, at arbejdsgivere overholder arbejdstidsreglerne, der siger:
- at medarbejdere ikke må arbejde mere end 48 timer om ugen i gennemsnit inden for en hvilken som helst periode af fire kalendermåneder (også kaldet 48-timers-reglen)
- at medarbejdere skal have 11 sammenhængende hviletimer inden for 24 timer (også kaldet 11-timers-reglen)
- at medarbejdere har krav på én ugentlig fridag.
Ovenstående regler er allerede lovpligtige. Den nye lov skal blot gøre det nemmere at dokumentere, om loven overholdes eller ej. Om du vælger at tidsregistrere elektronisk eller i papirform er underordnet blot det opfylder følgende:
- Det skal være objektivt, pålideligt og tilgængeligt.
- Det skal kunne måle den daglige og ugentlige arbejdstid.
- Oplysningerne i systemet skal kunne tilgås af medarbejderne.
- Oplysningerne i systemet skal gemmes i 5 år.