Energirådgiver: Undgå at være bank for dit elselskab
Når der indgås aftaler med elselskaberne, er det vigtigt at forholde sig ulemper og potentielle faldgruber, der er ved aconto afregning. Sådan lyder opfordringen fra energi- og projektrådgiver hos Spiras.
Med talrige gebyrer, tillæg, aconto og mange andre begreber kan elmarkedet reelt virke som en jungle.
Netop acontobetalinger bør ifølge energi- og projektrådgiver Holger Mikkelsen, Spiras, være et opmærksomhedspunkt.
– Vi oplever en kraftig stigning i antallet af elselskaber i markedet – nogle mere seriøse end andre. Mange af de nye selskaber opstår med opkrævning af forskudsbetaling – aconto, og vi ser også nogle af de større etablerede selskaber, som ønsker acontobetalinger fra kunderne. Det er vigtigt, at når man indgår aftaler om acontobetaling med sit elselskab, kommer man automatisk til at agere bank for dem, fastslår Holger Mikkelsen.
Ifølge Holger Mikkelsen er det helt berettiget at stille spørgsmålet, hvorfor elkunder skal betale forud for deres strøm, når elhandlere skal betale bagud til deres leverandører – såsom netselskaber, Energinet og ikke mindst elafgift til staten.
Når elselskaberne har krav om acontobetalinger, så hænger det sammen med følgende:
- Cash Flow Management: Det giver sælgeren en bedre kontantstrøm, da de modtager penge på forhånd.
- Økonomisk sikkerhed: Ved at opkræve betaling på forhånd sikrer sælgeren sig, at de vil modtage betaling for deres tjenester eller produkter.
- Mindre sandsynlighed for misligholdelse: Risikoen for at kunden ikke betaler for en tjeneste eller et produkt reduceres.
- Engagement fra køberens side: Når en køber betaler aconto, viser det deres engagement i at modtage tjenesten eller produktet.
Som køber bør man imidlertid forholde sig til de ulemper og potentielle farer, der er ved aconto afregning.
En stribe af faldgruber
Det gælder eksempelvis mulig insolvens hos elselskabet. I sjældne tilfælde kan et elselskab gå konkurs. Hvis du har betalt en stor sum penge a conto, kan du risikere at miste disse penge, hvis elselskabet er ude af stand til at betale tilbage.
Desuden er der en række øvrige faldgruber:
- Unøjagtige skøn: Elselskabet baserer acontobeløb på dit tidligere forbrug eller gennemsnitlige forbrugsmønstre. Hvis dit forbrug ændrer sig, eller hvis du for eksempel investerer i energieffektive løsninger, kan du ende med at betale mere aconto end dit faktiske forbrug.
- Økonomisk byrde og likviditet: Du skal betale for elforbruget på forhånd, hvilket kan være en økonomisk belastning, især hvis aconto beløbene er høje.
- Ingen direkte sammenhæng mellem forbrug og betaling: Da du betaler det samme beløb hver måned, kan det være svært at se sammenhængen mellem dit faktiske forbrug og det beløb, du betaler. Det kan gøre det vanskeligere at styre dit elforbrug og spare på energien.
- Mulighed for store efterregninger: Hvis dit faktiske forbrug viser sig at være højere end det beløb, du har betalt a conto, kan du stå med en stor efterregning. Dette kan komme som en ubehagelig overraskelse, hvis du ikke er forberedt på det.
- Forsinkelser i tilbagebetaling: Hvis dit faktiske elforbrug er lavere end det beløb, du har betalt a conto, har du krav på en tilbagebetaling fra elselskabet. Men der kan være forsinkelser i processen, hvilket betyder, at du skal vente på at få dine penge tilbage.
- Tidsspilde: Acontobetalinger medfører altid ekstra arbejde for bogholderiet i din virksomhed, og eventuelle rabatter fra elselskabet hurtigt blive spist op på grund af de ekstra omkostninger ved opgørelsen og bogføringen.
– Vi anbefaler derfor, at du ikke indgår aftaler med acontobetaling samt altid undersøger ethvert elselskab, du overvejer at indgå aftale med, og søger professionel rådgivning, hvis du er usikker. Det er afgørende at sikre, at elselskabet er pålideligt og har en stabil finansiel baggrund, før du indgår en kontrakt med dem. Vær opmærksom, vær forsigtig, og sørg for at træffe informerede beslutninger i el-markedet, lyder rådene fra Holger Mikkelsen.