You are here:

Hvidvask: Kend dine kunde-regler

Ifølge loven om hvidvask er vi i Spiras forpligtet til at kende til vores kunder.

Hvidvaskloven trådte første gang i kraft i 1993 som følge af et EU-direktiv og er senest opdateret i 2024.

Spiras’ tilgang til KYC (Know Your Customer)

 

Formål og lovgivningskrav

Spiras er forpligtet til at overholde hvidvaskloven som en del af samarbejdet med kunder. Dette indebærer, at Spiras skal indhente og verificere kunders identitetsoplysninger i henhold til europæiske regler for bekæmpelse af hvidvask af penge og terrorfinansiering.

Lovgrundlaget kan findes her: Erhvervsstyrelsen – Hvidvaskloven

Opsummering af relevante lovparagraffer:

  1. Hvidvasklovens §10, stk. 1: Virksomheder skal indhente og verificere kunders identitetsoplysninger, herunder navn, adresse og CPR-nummer. Identifikation kan ske via kørekort, pas og sundhedskort.
  2. Hvidvasklovens §11, stk. 1: Virksomheder skal gennemføre en kundekendskabsprocedure, som indebærer indsamling af oplysninger om kunden og deres aktiviteter for at vurdere risikoen for hvidvaskning eller terrorfinansiering.
  3. Hvidvasklovens §13, stk. 1: Virksomheder skal opbevare dokumentation for kundekendskabsprocedurerne i mindst fem år.

 

KYC-processen hos Spiras

Spiras har indgået et samarbejde med Penneo KYC for at sikre en sikker og effektiv proces.

  1. Modtagelse af e-mail fra Penneo (både på dansk og engelsk), hvor kunden anmodes om at indsende identitetsoplysninger og med link til sikker indsendelse af oplysningerne.

Ordlyd:
Kære [Navn]

Spiras er forpligtet til at følge hvidvasklovgivningen som en del af samarbejdet med [Navn].
I henhold til de europæiske regler om bekæmpelse af hvidvask af penge og terrorfinansering skal Spiras gennemføre en kundekendskabsprocedure, som blandt andet indebærer indsamling og kontrol af identitetsoplysninger.
Spiras har indgået et samarbejde med Penneo KYC for at bistå med denne procedure. Klik på linket nedenfor for at få mere information om denne proces og for at indsende de nødvendige oplysninger sikkert.

[LINK: Klik her for at sende oplysningerne sikkert] (ikke aktivt her)

Processen er hurtig og kan fortsættes senere, hvis du ikke har alle nødvendige oplysninger ved hånden.

 

Med venlig hilsen

Trine Stenderup-Jørgensen eller
Louise Krogh Pontoppidan eller
Karine Wind  eller
Luna Lund Nissen
Spiras

penneo@spiras.dk

 

Når der klikkes på linket i mailen fra Penneo sker følgende:

  1. Indsamling af nødvendige oplysninger:
    • CPR-nummer oplyses og valideres med MitID.
    • Upload af fysisk kørekort eller sundhedskort (det gule kort).
    • Besvarelse af 4-5 spørgsmål om blandt andet virksomheden og statsborgerskab.
    • Erklæring om kunden er en politisk eksponeret person (PEP).
  2. Opfølgning fra Spiras:

Kunden modtager en e-mail fra en Spiras-medarbejder for at sikre, at processen forstås og gennemføres.

Ordlyd (kan variere):
Kære [Navn]

Jeg skriver til dig, da du i dag har modtaget en e-mail og/eller SMS fra Penneo.
Dette skyldes, at vi i Spiras er underlagt hvidvaskloven, hvilket betyder, at vi er forpligtet til at indhente legitimation fra alle vores kunder.
Som led i denne proces skal vi bl.a. modtage billeder af dit gyldige fysiske kørekort eller gyldige pas samt dit fysiske sygesikringskort (det gule).

Derudover skal vi også have dig til at validere din identitet via MitID.

Endvidere vil der være en række spørgsmål, som vi beder dig besvare.
Dette skal gøres så [DIN RÅDGIVERS NAVN] kan lave dit regnskab.

Du kan følge dette link til din bruger: [LINK] (ikke aktivt her)

Vi vil sætte pris på, hvis du kan tage dig tid til at gennemgå dette, når det passer dig. Skulle du opleve problemer eller have spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte mig på 7320 0000.

Der vil også være mulighed for at komme ind fysisk og få hjælp ved en af vores afdelinger.

På forhånd tak for din samarbejdsvilje.

 

Med venlig hilsen

Trine Stenderup-Jørgensen eller
Louise Krogh Pontoppidan eller
Karine Wind eller
Luna Lund Nissen

Spiras

 

Nye kunder

Er du ny kunde hos Spiras, vil proceduren være som ovenstående. Blot vil du modtage mails fra
Mona Borg Jensen
Marianne Regnold Bach Knudsen

 

Databeskyttelse og sikkerhed

Spiras vægter beskyttelse af kunders data højt. For mere information om Spiras’ politik om persondatabeskyttelse: Spiras’ persondatapolitik

Penneo sikrer overholdelse af reglerne for datasikkerhed: Penneo Trust Center

MitID anvendes som kontrolkilde i henhold til Finanstilsynets vejledning fra 2023. Se vejledningen her: Finanstilsynets vejledning om MitID

 

Spiras’ KYC-proces er en nødvendig og lovpligtig procedure for at sikre compliance med hvidvaskloven. Processen er sikker, enkel og understøttet af Penneo for at beskytte kundernes oplysninger bedst muligt. Kunden har mulighed for at modtage hjælp via telefon eller fysisk fremmøde hos Spiras.