Spiras – hvor viden gror
Den ny-fusionerede landboforening i det syd- og sønderjyske har fredag formiddag præsenteret sit nye navn for medarbejderne. Spiras skal signalere noget nyt og grønt, noget der spirer og gror.
113 forslag kom ind, da SLF, KHL og LandboSyd inviterede til åben indsendelse af navneforslag til den nye fusionerede forening. Efter et udskillelsesløb faldt valget på ”Spiras”. Læs her hvorfor og hvordan navn og logo opstod.
Lad os tage navnet først: ”Spiras”. På latin betyder det ”du trækker vejret”. Samtidig signalerer det noget nyt og grønt, der spirer og gror. Som den nye forening – og som det erhverv, den er en del af.
– Vi havde et klart ønske om at få et navn, der giver udtryk for den udvikling og fremsynethed, som er kendetegnende for vores landboforening. De positive karakteristika, synes vi, ligger i ”Spiras”, som derfor blev vores førstevalg, fortæller Henrik Jessen, der er formand for Spiras.
Kunstner kom på navn
Det var kunstner Vibeke Valter Wulff fra Skaberkraft.dk i Sdr. Bjert, der kom på det vindende navn. På øverste billede ses hun sammen med Niels Peter Madsen, konstitueret, administrerende direktør i Spiras.
– Jeg er selv kunde på 13. år hos KHL og driver ikke landbrug. Så da jeg så navnekonkurrencen, satte det tanker i gang om, at navnet skulle rumme både den store gruppe landbrugskunder – og så sådan nogle som mig. Jeg begyndte at lege ud fra nogle dogmer om et kort navn, nemt at udtale, gerne latin eller andet fremmedsprog og noget, der signalerer vækst, liv og bæredygtighed, fortæller Vibeke Valter Wulff og tilføjer:
– Det er jo landbrug, der er bag foreningen. Det er et megavigtigt erhverv, så navnet skulle også signalere noget med fødevarer eller afgrøder. Samtidig giver ”Spiras” mig associationer til ”inspiration”, at man hér kan hente viden, information m.m.
I den rette ånd
Den fortælling harmonerer godt med Spiras’ ånd, mener Henrik Jessen:
– Hos Spiras er målet at skabe rammer, der understøtter udvikling og giver værdi for vores kunder og medlemmer, baseret på troværdighed, faglighed og føling med samfundet. Derudover vil vi være en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne er stolte af at være ansat, via et stærkt professionelt arbejdsmiljø med fleksible arbejdsforhold, hvor der er respekt for hinandens holdninger og forskelligheder, og hvor der er humor og plads til udvikling.
Om logoet
Spiras’ logo er udviklet af foreningens kommunikationsteam.
- Skyggen, der toner frem i midten, når ringene samles, viser en spire, der gror.
- De tre ringe signalerer 360 graders rådgivning.
- Samtidig symboliserer ringene dialog, sammenhold og kontakt, loyalitet og målsætning.
- Den mørkegrønne farve harmonerer med landbrug, miljø og bringer sammenhæng. Den mørkeblå farve signalerer seriøsitet og er ofte forbundet med troværdighed. Den orange signalerer energi, handlekraft, fremsynethed og er en farve, der fremmer kommunikation.